22.6.17

Den generelle læreplanen - et verdidokument for vår tid?


Papirpublisert Lektorbladet 3/2017. 

Etter skillet mellom stat og kirke er skolene den siste arenaen hvor staten fremdeles har monopol på å formulere verdier som skal gjelde for individ og samfunn. I april er skolenes overordnede verdidokument på høring for å revideres etter 24 år. Hvilke verdier er det Staten foreskriver og forskriftsfester for individ og samfunn i 2017?

Den generelle læreplanen skal bygge på opplæringslovens formålsparagraf. Denne bygger på kristen og humanistisk arv og tradisjon, og er preget av de liberale verdiene som fulgte borgerskapets hegemoni over kapitalistiske samfunn i 1800-tallets europeiske nasjonalstater.
            Av formålsparagrafen følger at skolene, i samarbeid og forståelse med hjemmene, skal åpne dører mot verden og fremtiden for elevene. Betydningen av verdiene i formålsparagrafen betones slik i høringsdokumentet: "Verdiene samler Norge som et samfunn og er grunnlaget for vårt demokrati."
Dette er en forestilling om verdifellesskap som knapt kan være i samsvar med det samfunnet de norske skolene befinner seg i. De kristne og humanistiske verdiene som skal samle Norge som samfunn og være grunnlaget for vårt demokrati, gjenspeiler neppe en felles og samlet hverdagsvirkelighet for skolene i Kvinesdal og i Kautokeino, i Skøyen og på Tøyen.
Samfunnsutviklingen har tvert imot gjort det tydelig at det å omtale de norske skolene som en enhet, er misvisende. Det er store ressurs- og resultatforskjeller skolene imellom, og Norge er en flerkulturell og flerspråklig stat som preges av konkurranse mellom sekulære og ulike religiøse verdensbilder.

Hvilket samfunn skal verdiene gjelde for?
Vår tid preges av den økonomiske nyliberalismen og globaliseringen. Disse har bidratt til å dekonstruere nasjonalstaten som verdifellesskap til postnasjonale og postmoderne samfunn, med tilhørende fragmentering av fellesskapsforestillinger og verdioppløsning.
            I Etter teorien (2009) angriper marxisten Terry Eagleton denne dekonstruksjonen av verdier: "Noen postmodernister hevder faktisk at de ikke tror på sannhet overhodet – men det er fordi de har satt likhetstegn mellom sannhet og dogmatisme, og da de avviste dogmatismen, kastet de sannheten på dør i samme slengen." (s. 81.)
            Sosiologene Zygmunt Bauman og Ulrich Beck har på den annen side, fra ulike vinkler og ståsteder, profetert og påvist at nasjonalisme og verdihomogenitet skal vike for kosmopolitisme og multikulturelt verdimangfold. Å forsøke å stenge ute eller å reversere denne utviklingen vil i beste fall være reaksjonært.
            Med Post-Danmark (2003) skapte filologen Hans Hauge diskusjon om skolens formidling av dansk kultur og danske verdier fra det samme postnasjonale ståstedet som Beck og Bauman, om enn noe mer polemisk i formen:
            "Skolen er endnu dansk, men hvor længe? Internettet er ikke nationalt, og derpå er det mange skolesurfende børn, der altså går i to skoler, dels i statens og dels i markedets, og de lærer selv globalt engelsk uden lærere, for sprog lærer man ikke i skolen. Børnene går ikke længere i takt efter fanen og i klassen, men forsynes med individuelle handlingsplaner." (s. 45.)

Forventninger om dannelse fra en forgangen tid
Samfunnsutviklingen til tross: Høringsutkastet til ny generell læreplan har som gjennomgående premisser at Norge er et enhetlig verdifellesskap med kristen-humanistisk grunnlag, og at eleven er subjekt i sin egen lærings- og dannelsesprosess. Dette siste står imidlertid i motsetning til den instrumentalistiske målstyringstekningen som preger det øvrige læreplanverket.
            Der passer dannelsesbegrepet dårlig. Dette fordi målstyringsideologien gjør eleven til objekt for en annens vilje (statens), mens dannelsestenkningen har som forutsetning at eleven er et selvstendig subjekt i en dialektisk utviklingsprosess med læreren som veileder.
            Dannelsesaspektet i høringsdokumentet gjenspeiler dermed ikke den instrumentalistiske konteksten som norsk skole står i etter Norges tilslutning til EUs og OECDs strategier for opplæring, eller den postnasjonale situasjonen som historien har ført Norge inn i.

En utålelig situasjon
En situasjon der det overordnede verdigrunnlaget åpenbart avviker fra det ideologiske grunnsynet som gjennomsyrer det øvrige læreplanverket og det samfunnet som omgir skolene, er egentlig utålelig. Å hevde at situasjonen er et uttrykk for skolens (mytologiske) "motkultur"-funksjon fremstår da heller ikke troverdig her.
Om norske politikere skulle ønske å påvirke samfunnsutviklingen gjennom å gi skolene et ekte dannelsesoppdrag, måtte også innretningen av de ulike fagenes læreplaner og andre styringsdokumenter trekkes i samme lei. Det vil si bort fra den instrumentalistiske målstyringen av skolene på behavioristisk og empirisk ideologigrunnlag.
Da måtte disse dokumentene i større grad peke på dialektikken som verktøy for pedagogikken, for barn og unges personlig vekst og utvikling. Dette forutsetter en pedagogisk retorikk og møter mellom lærere og elever som er preget av jevnbyrdighet og refleksjon - fellesskap hvor både lærere og elever kan finne ut hva ”opplæringens verdigrunnlag” er, og virkeliggjøre dette under den rådende samfunnsutviklingen.

Lærerne skal løse oppgaven
En dialektisk samhandling vil enkelt også kunne oppfylle den teknisk-instrumentelle forventningen om at skolene har «systemer for vurdering av opplæringens kvalitet». Da vil det være tilstrekkelig med hverdagsorienterte samtaler mellom elever og lærer, der de sammen kommer frem til en felles forståelse av hva «kvalitet i opplæringen» er.
            Dette er kjernen i Hans Skjervheims tenkning om pedagogikken som verktøy og vitenskap. Innsikt i denne tenkningen vil kunne være lærere og lektorer til hjelp i deres respektinngytende hverdagsoppdrag. Lærere og lektorer må selv kjenne, forstå og utvikle sin rolle som veiledere for elever i en personlig utviklings- og dannelsesprosess.
For Hans Skjervheim er dialektikken en absolutt forutsetning for en fornuftsbasert dannelse som gjør individet i stand til å behandle praktiske (etiske) problemer i mellommenneskelige forhold i en teori: Å reflektere teoretisk over det praktiske er å tenke dialektisk. Bare slik kan skolene makte å løse oppdraget med å legge til rette for at elevene får innsikt i hva verdier som "frihet" og "toleranse" kan være og innebære, og hvordan disse kan virkeligjøres rett og rettferdig.

Hele artikkelen kan leses Kirke og kultur (2/2017).


Ingen kommentarer: